Forberedelsen

Kort før du påbegynder selve behandlingsprocessen, er det en god idé at få taget nogle prøver ved egen læge.

Kontakt os i dag

Klamydia: podning fra cervix, men kan fint laves på urin i dag (for kvinder under 32 år)

Undersøgelse for fosterskadelige infektioner

Nedenstående undersøgelser er heller ikke obligatoriske for at kunne blive behandlet, men vi anbefaler dig, at du læser nedenstående fakta og vurderer, hvad der evt. vil være aktuelt for dig at blive undersøgt for:

Smear / Celleskrab; Sundhedsstyrelsen i Danmark anbefaler, at alle kvinder i aldersgruppen 23-59 år undersøges for livmoderhalskræft hvert tredje år. Undersøgelsen foregår hos din egen læge og består af en medicinsk celleskrab-metode, hvor cellerne i livmoderhalsen undersøges for tilstedeværelse af unormale celler. Celleskrab bruges også til kontrol efter behandling af forstadier til livmoderhalskræft. Det er en god idé at få foretaget undersøgelsen inden du påbegynder fertilitetsbehandling, da man ikke har mulighed for at lave undersøgelsen i graviditeten.

Toxoplasmose (Haresyge)

Toxoplasmose er en udbredt sygdom, der forårsages af en parasitinfektion hos katte. Hvis en gravid kvinde får sygdommen, kan det have fatale følger for det ufødte barn. Heldigvis kan man undgå sygdommen ved at følge nogle simple retningslinjer, som du kan læse om på www.ssi.dk (Statens Serum Institut)

Hvis du i dit daglige virke omgås børn, anbefaler vi dig udover ovennævnte prøver, at du også bliver testet for følgende:

Parvovirus (Lussingesyge)
Lussingesyge kaldes også den femte børnesygdom. Det er en virussygdom, der hovedsageligt rammer børn fra fem til femten år, men personer i alle aldersgrupper kan smittes. Forældre til mindre børn og personer, der arbejder med børn, er særligt udsatte. Cirka to ud af tre voksne har tidligere haft sygdommen og er derfor ikke modtagelige for smitte. Hvis du får lussingesyge under graviditeten, kan du risikere, at barnet udvikler blodmangel. Du kan få taget en blodprøve hos din egen læge, som kan vise dig, om du er immun overfor sygdommen eller ej.

CMV (Cyto megalo virus)
CMV er en virusinfektion, som de fleste mennesker får, inden de fylder 50 år. Når man bliver smittet, har man ingen eller kun lette symptomer, som om man har en let influenza. Normalt udgør CMV ingen risiko, men for et ufødt barn er CMV en højrisikofaktor. CMV kan under hele graviditeten overføres fra den gravide kvinde til hendes ufødte barn. Med født CMV kan medføre varige neurologiske skader. Du kan få taget en blodprøve hos din egen læge, som påviser, om du er immun overfor sygdommen eller ej.

Rubella / (Røde Hunde)
Røde hunde er en børnesygdom, og har du først haft den én gang – eller er blevet vaccineret imod den – så er du immun overfor den resten af livet. Men har du ikke haft Røde Hunde før, kan der være en risiko for at barnet bliver misdannet. Derfor anbefaler vi, at du får taget en blodprøve hos din egen læge, hvis du er i tvivl. Blodprøven vil vise, om du har antistofferne i kroppen. Hvis du ikke har haft Røde Hunde, kan du blive vaccineret, inden du starter behandlingen, du skal dg vente 3 måneder efter vaccinationen, før vi kan behandle dig.

Gynækolog
Hvis du tidligere har haft én eller flere infektioner i livmoderen eller i æggelederne eller har haft klamydia eller gonore, kan der være dannet noget arvæv i æggelederne, som derved hindrer passage af både æg og sædceller. Nogle kvinder kan også have haft infektioner i underlivet uden at have haft nogen symptomer. Derfor synes vi, det er en god idé at du bliver undersøgt af en gynækolog, inden du påbegynder din behandlingsproces, så du kender dine chancer og sikrer dig de bedste muligheder for at kunne blive gravid.

Undersøgelser, du kan få foretaget hos din gynækolog eller her i klinikken i forbindelse med behandlingsforberedelsen:

Ultralydsskanning (del af din fertilitetsvurdering hos os, derfor behøver du ikke at gøre det inden)

Det er obligatorisk at få foretaget en ultralydsskanning inden opstart af en IVF-behandling. Vi har brug for info om:

1. antal af ægblærer (AFC / antal follicle count), da resultatet er med til at indikere, hvilken behandling der er bedst for dig og hvilken type samt dosering af hormon der skal bruges under forløbet.

2. eventuelle cyster eller polypper, fibromer eller endometriose-cyster, som muligvis skal behandles inden vi kan starte din IVF-behandling op.

Analyse (hormon, stofskifte, vitamin)

Denne undersøgelse giver oplysninger om hormonbalancen i menstruationscyklussen. Når du gerne vil påbegynde en IVF- eller en ICSI-behandling, er det obligatorisk at få foretaget en analyse af:

AMH (Anti Müller Hormon) – resultatet fortæller om din ægbeholdning og er med til at indikere, hvilken behandling der er bedst for dig og hvilken type samt dosering af hormon der skal bruges under forløbet. (del af din fertilitetsvurdering hos os, derfor behøver du ikke at gøre det inden)

TSH (Thyreoida-Stimulerende Hormon) – er en god og følsom indikator for, om man har de rette mængder af stofskiftehormoner. Et lavt stofskifte kan påvirke æggenes kvalitet og væksten af fostret under graviditet.

D-vitamin: Mange studier peger på, at D-vitamin er en vigtig faktor, der øger chancerne for graviditet og for implantation.

Disse analyser kan tages når som helst i cyklussen.

Der anbefales også en undersøgelse af:

FSH (Follikel Stimulerende Hormon) – dette hormon er ansvarligt for udviklingen af æg i æggestokken

LH (Luteiniserende Hormon) – dette hormon er ansvarligt for ægløsningen

Estradiol (Østrogensteroid Hormon) – dette hormon er med til at regulere aktivitet i æggestokken

Disse 3 hormoner skal testes mellem dag 2-5 af cyklussen (blodprøve).

Hvorfor vælge Sellmer Klinik til din behandling?